احتمالا این جمله را زیاد شنیده اید:
"آفرین تو خیلی باهوشی"
شاید برای شما شوکه کننده باشد که این جمله می تواند در آموزش
فرزند شما اثری مخرب داشته باشد.
اما این جمله چه اثری در ذهن کودک شما میگذارد؟
وقتی فرزند شما کاری را درست انجام می دهد و شما او را باهوش
خطاب میکنید در حقیقت این پیام را به او میدهید که توانایی انجام کارها
یک مسئله موروثی است و اولین اثر منفی گفتار شما این است که هرگاه
با یک مسئله سخت برخورد کند که نتواند آن را به راحتی مسائل قبلی
حل کند کودک شما این طور نتیجه گیری میکند:
"مثل اینکه من آنقدر هم باهوش نیستم"
و یا با خود میگوید که :
"من باهوش هستم ولی این مسئله برای آدمهای باهوش تر از من است"
پس ابتدایی ترین اثر این جمله این است که هرگاه کودک شما به عنوان
مثال با یک مساله سخت در درس ریاضی ششم دبستان برخورد کند
بدلیل اینکه مهارت حل مسئله ریاضیات را یک موضوع موروثی میداند تمام
تلاش خود را برای حل مساله به کار نمی گیرد.
جمله جایگزین چیست؟
سوالی که ممکن است شما تا حالا از خودتان پرسیده باشید این
است که پس چه بگوییم؟ پیشنهاد پروفسور Joe Boaler از دانشگاه
استنفورد آمریکا به این سوال این است که وقتی کودک شما یک کار
را به خوبی انجام میدهد بهتر است که به او بگوییم:
"آفرین بالاخره یاد گرفتی این کار رو انجام بدی"
این جمله دارای بار مثبت معنایی است. اولا به کودک این پیام را می دهد
که تو تلاش کردی تا توانستی این کار رو انجام بدی و دوم اینکه هرگاه
با یک مسئله سخت برخورد بکند بجای اینکه ناامید شود به دنبال یادگیری
روشی برای حل مساله خواهد رفت.
تحقیقات روز دنیا چه می گویند:
سالهای زیادی است که در مجامع علمی این مساله مطرح میشود
که آیا مهارت های ریاضی را همه می توانند یاد بگیرند یا یک مساله
ارثی است. به عنوان مثال می گویند فلانی بچه ی باهوشی است
و در درس ریاضی قوی است. در سالهای اخیر تحقیقاتی زیادی در
سراسر دنیا انجام شده است که همگی به این نتیجه رسیده اند
که تمامی کودکان توانایی یادگیری ریاضی را دارند. در حقیقت تحقیقات
جدید نشان داده است که مغز هر انسان چنانچه تحت آموزش صحیح
قرار بگیرد می تواند مهارتهای لازم را در ریاضیات بدست بیاورد و باید
هر کودک را متناسب با سطح علمی که دارد و با روشی متناسب با
دانسته های قبلی او در ریاضیات آموزش داد.
ترجمه: توسط آقای اکوان
درباره این سایت